Blog

Eigentijdse waarden op West

Eigentijdse waarden op West

Dit artikel is geschreven voor het ouderkrantje De Vonk op de Vrije School Rotterdam West. Eigentijdse waarden op West Een onderwerp waar ik mij de afgelopen tijd regelmatig mee bezig heb gehouden, is welke vraag deze tijd stelt aan ons onderwijs? Uit allerlei hoeken...

Verkanteling van het onderwijs: Ondernemend leren op scholen

Verkanteling van het onderwijs: Ondernemend leren op scholen

Verkanteling van het onderwijs Ondernemend leren op scholen Bij het lezen van het boek ‘Transforming Schools’1 moest ik steeds denken aan de prachtige vergelijking die de auteurs Michael Anderson en Miranda Jefferson2 maken tussen Gulliver die vastgebonden zit op het...

Vooruit naar vroeger

Vooruit naar vroeger

“It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change” – Charles Darwin J. Rotmans (2017). Omwenteling, van mensen, organisaties en samenleving. Amsterdam: De Arbeiderspers. Een goede eeuw geleden was een...

Impressionistisch veranderen in het onderwijs

Impressionistisch veranderen in het onderwijs

Als interimmer kom je vaak in organisaties waar van alles aan de hand is en waar een verandering gerealiseerd moet worden. Veranderingen worden vaak centraal vanuit een plan gerealiseerd. Het boek In control? Van Thijs Homan gaat over hoe activistische doeners in een...

The Dutch Way in Education

The Dutch Way in Education

Harris, A. & Jones, M. The Dutch way of education. Onderwijs Maak Je Samen (2017). Deze recensie heb ik geschreven in opdracht van het tijdschrift Van twaalf tot achttien. Het best bewaarde geheim van het Nederlandse onderwijs Na het lezen van het boek The Dutch...

Omroep Gelderland

Omroep Gelderland

Maandag 28 augustus werd ik geïnterviewd door Rob Kleijs voor Omroep Gelderland. Erg leuk! Klik op de link voor het interview (deel 4).

Cleverlands deel II: Motivatieproblemen

Cleverlands deel II: Motivatieproblemen

Een opvallende bevinding uit het PISA-onderzoek is dat het niet best gesteld is met de motivatie van de Nederlandse leerlingen. Het betreft alle leerlingen, achtergrond of intelligentie hebben geen invloed. Nederlandse leerlingen hebben over het algemeen weinig zin om...

Persbericht in De Stad Tiel over Erasmus College Rivierenland

Persbericht in De Stad Tiel over Erasmus College Rivierenland

In de Stad Tiel heeft op woensdag 5 juli een persbericht gestaan over het in initiatief Erasmus College Rivierenland. Meer ruimte voor nieuwe middelbare school Frits Kat Tiel. Initiatiefneemster tot het oprichten van een nieuwe middelbare school is Minke Knol. Zij is...

Recensie: Doen, omdat het je wat doet

Recensie: Doen, omdat het je wat doet

Deze blog is geschreven voor de VO-Academie. Dromen zijn zaadjes voor de toekomstige werkelijkheid Echte verandering wordt niet van bovenaf opgelegd, maar groeit van onderaf. Zo begint het boek Doen, omdat het je wat doet van schrijvers Cris Zomerdijk...

Minke Knol

Nieuwsbrief

Werk met mij

2 + 8 =

06-52017927